Jeste li primijetili da ste za razliku od drugih ljudi dolaskom proljeća postali umorniji, da imate manje energije i općenito volje za svakodnevne obaveze koje ste do sada s lakoćom odrađivali? Lošije spavate i budite se s glavoboljama? Takva stanja su često popraćena i laganom depresijom te smanjenom motivacijom. Možda je kod vas uzrok upravo proljetni umor, koji se javlja zbog reakcije našeg tijela na toplije temperature, ali i zbog pojave alergija od kojih pati velik broj ljudi. No, puno veći razlog pojave proljetnog umora krije se u hormonskoj (ne)ravnoteži.

Zašto? Rezerve hormona sreće serotonina zimi su smanjenje zbog nedostatka dnevne svjetlosti čija proizvodnja ovisi upravo o tome. Zbog toga hormon melatonin, tkz. hormon spavanja ima puno bolji učinak u tim mjesecima. S toga, kada u proljeće dani postanu duži i tijelo počne otpuštati više hormona endorfina, testosterona i estrogena, to naravno ostavlja utjecaja na tijelo dok se ne prilagodi na te promjene.

Sada kada ste upoznati s mogućim razlozima svog lošijeg raspoloženja i umora, donosim vam neke savjete uz koje ćete se sigurno osjećati bolje!

  1. Krenimo s jutarnjom rutinom. Za početak, prije doručka, popijte čašu mlake vode sa sokom od polovice limuna. Limun ima brojne benefite za zdravlje poput podizanja imuniteta, prirodni je antibiotik koji štiti od bolesti i virusa, podiže razinu energije, djeluje na stanice kože, blagotvorno djeluje na jetru itd. S toga, prevenirajte prehladu ili bolest uz čašu vode s limunom svako jutro.
  2. Doručak! Ne preskačite ovaj važan obrok u danu uz pomoć kojeg ćete imati puno više energije. Također, svjetska zdravstvena organizacija navodi da konzumiranjem doručka smanjujemo mogućnost debljanja, kao i visokog krvnog tlaka te bolesti srca i dijabetesa. Roditelji, navike doručkovanja vrlo je važno usaditi djeci već od najradnije dobi, s toga budite ustrajni u tome da doručkuju svako jutro i to zdravo! Primjeri zdravih doručaka koje preporučujem za vas: jaja s povrćem, zobena kaša, smoothie.
  3. Recept za jaja s povrćem: Na tavu stavite malo kokosovog ili maslinovog ulja te dodajte povrće po želji, primjerice naribane tikvice, sitno sjeckanu papriku, gljive i sl. te dodajte dva, tri jaja.
  4. Recept za zobenu kašu: 50 g zobenih pahuljica, 1 banana, 2 žlice whey proteina. Zobene pahuljice natopite vodom te lagano kuhajte dok se ne stvori kaša. Maknite s vatre te dodajte whey i sjeckanu bananu.
  5. Recept za smoothie: 1 banana, 50 g zobenih pahuljica, 1 manja jabuka, 2 žlice whey proteina, 2 žlice posnog sira, cimet i đumbir. Sve sastojke stavite u blender te dodajte malo vode. Miksajte dok se sve ne sjedini.
  6. Napomena, sve količine sastojaka u receptima prilagodite sebi i svom dnevnom unosu.
  7. Obogatite svoje obroke s puno raznog povrća te dodajte i jednu voćku po izboru. Deficit unosa povrća i voća uzrokuje manjkavost raznih vitamina i minerala, a manjak mikronutrijenata za sobom ostavlja i određene posljedice na zdravlje. Savjet kako najlakše unijeti veću količinu povrća: kuhajte povrtne juhe! Moja omiljena juha sastoji se od: sitno sjeckanog luka, mrkve, brokule, kelja, graška i tikvice. Kada je povrće kuhano, možete ga usitniti štapnim mikserom ili staviti u blender, pa dobijete izvrsnu kremastu gustu juhu.
  8. Prema brojnim istraživanjima, tjelovježbom se povećava brzina i frekvencija izlučivanja serotonina (hormona sreće), što naravno znači povećanje njegove proizvodnje. Dakle, tjelovježbom do smanjenja proljetnog umora i bezvoljnosti! Tri treninga tjedno dovoljna su da vidite i osjetite pozitivne promjene na svome zdravlju i izgledu. Te će promjene biti velika motivacija da nastavite dalje te da vježbanje postane vaš stil života, a ne samo period koji traje nekoliko mjeseci, najčešće do ljeta.
  9. Pijte dovoljno tekućine tijekom dana. Preporučena (minimalna) dnevna količina unosa vode za žene je oko 10 čaša, a za muškarce 12. Kako se prepoznaje manjak tekućine u organizam? Najčešće je prisutna glavobolja, suha koža, umor ili slabost, grčevi u rukama i nogama, smanjeno znojenje, pa čak mučnina i povraćanje. Nadalje, ako vježbate, pijte i pića koja sadrže dodatne elektrolite jer se oni gube znojenjem (magnezij, natrij, kalcij i kalij), a vrlo su važni za normalno funkcioniranje živčanog i mišićnog sustava.

Moj posljednji savjet, ali ne i manje važan – odmorite. Priuštite si tijekom dana barem 15 minuta odmora ili drijemanja kako biste obnovili energiju za daljnje obaveze te podigli vlastitu produktivnost. Naravno, nismo uvijek u mogućnosti prakticirati popodnevno drijemanje, ali kada nam tijelo pošalje signale umora i dekoncentracije, trebali bismo ga poslušati.

add comment